zaterdag 26 december 2015


Thema: Licht en donker

Deze periode brengt steeds een gezellige sfeer met zich mee: boom zetten, versieren, er gezellig rond gaan zitten, gezellig tafelen met vrienden en familie, pakjes onder de kerstboom… Ook in onze klas hebben we de sfeer van gezelligheid gecreëerd. We hebben samen de kerstboom versierd en deden terwijl een waarneming over de dennenboom en de versiering. De kleuters mochten ook vertellen over hun ervaringen met kerstmis en of zij al dan niet een kerstboom thuis hebben. De kleuters moesten ook heel veel knutselen, zo moesten ze hun nieuwjaarsbrief maken en allerlei dingen maken voor de kerstmarkt alsook kerstcadeau. Door het knutselen door hebben we natuurlijk niet stilgezeten. We deden nog een aantal andere activiteiten zoals het aanleren van een versje voor de nieuwjaarsbrief, rustig worden in het donker op stille muziek, blinddoekenspel waarbij de kleuters moesten raden wie voor hen stond, we luisterden naar verhaaltjes rond het thema, een wiskundige activiteit met kerstballen, de begrippen boven, onder, naast de kerstboom oefenden we ook, we luisterden naar een poppenspel, …

 











Thema: De Sint en zijn pieten komen eraan!!

Ook dit jaar komt Sint met al zijn Pieten naar België. Ook in deze twee weken deden we heel wat rond dit thema. We brainstormden samen over het thema, zo kom ik te weten wat de kleuters al over het thema weten, we speelden samen een memory, we leerden het liedje: ‘Daar wordt aan de deur geklopt’ aan, we knutselden een stoomboot en een pietenbaret, we leerden hoe we een pakje moesten inpakken, we kriebelden elkaar ook met de veer van de pietenbaret waar de kleuters heel rustig van werden, op het einde van de dag luisterden we elke keer naar een verhaaltje over de Sint en zijn pieten, we rijmden ook met de spulletjes die in de zak van Zwarte piet zaten, deden twee wiskundige activiteiten (tellen met pepernoten en het spel de pepernotendief), …

Tellen met pepernoten - algemeen Met pepernoten kun je natuurlijk allerlei leuke telspelletjes bedenken, zoals hoeveel pepernoten hebben we nodig om alle kinderen uit de klas één pepernoot te geven? Hoeveel voor de jongens en hoeveel voor de meisjes?
Hoeveel pepernoten hebben we nodig als we telkens 4 kinderen één pepernoot geven?
Hoe kun je 5 pepernoten verdelen? (2 hoepels neerleggen en daar pepernoten in "splitsen").
Kun je 4 pepernoten eerlijk verdelen met 2 kinderen?
2 Groepjes met pepernoten maken. Waar liggen er meer? Waarom denk je dat? Kun je van beide groepjes evenveel maken?

De pepernotendief - hoeveelheden tot 5 / 10 overzien
In de pepernotenfabriek liggen 5 of 10 pepernoten. Maar op een nacht, als alle pietjes slapen, komt er een dief. Hij lust maar al te graag wat pepernoten. De kinderen hebben de ogen dicht, de dief pakt wat pepernoten weg. De kinderen mogen weer kijken. Hoeveel pepernoten liggen er nog? Hoeveel pepernoten zijn er weg? Waarom denk je dat?

Op het einde van de twee weken kwam natuurlijk de Sint en zijn pieten op bezoek in onze school. De kleuters waren zeer benieuwd en een tikkeltje zenuwachtig. De laatste dag hebben we nog goed gerepeteerd zodat ze het liedje heel goed zouden kennen! En dan brak het moment aan, de Sint en zijn pieten waren op bezoek in onze school! De kleuters hebben het heel goed gedaan, ze hebben zonder een foutje het aangeleerde lied voor de Sint en zijn pieten gezongen. Ik was heel fier om mijn sloebers!!











Thema: Ik wil een brief!

Tijdens dit thema leerden de kleuters heel wat nieuws bij.

We deden een waarneming over de kledij van de postbode en hoe die zich verplaatst. We dachten ook samen na over wat de postbode allemaal moet doen.

Hoe ziet de postbode er uit? :

  • De postbode draagt een blauw uniform met een pet en heeft een zware tas of een postzak bij zich met boordevol post.
  • De postbode verplaatst zich te voet, met de fiets, met een bromfiets of met de auto

Wat doet de postbode? :

  • De rode postbussen op straat leegmaken.
  • De post sorteren in het postkantoor.
  • De post bij alle huizen op zijn ronde in de brievenbus stoppen, kaarten, brieven en pakjes bezorgen, aanbellen, ...

Via het boekje ‘De postbode’ van Liesbet Slegers leerden we ook heel veel bij. De kleuters leerden via het boek dat een berichtje sturen kan met de computer of de telefoon. Maar natuurlijk ook met de post! Een kaartje of een brief in je brievenbus is zoveel leuker en spannender dan een mailtje. Het is de postbode die ervoor zorgt dat alle post in de juiste brievenbus terechtkomt. In het boek werd tot in het detail besproken welke weg de post allemaal aflegt eer het in de brievenbus terecht komt.  Een boeiend informatief boek op kleutermaat over de post en de postbode.

Wat deden we nog doorheen de twee weken. Onze huishoek toverden we om tot een echt postkantoor, we leerden een liedje aan, maakten een postbode pet en een tekening die we nadien in een enveloppe staken om later in de brievenbus te posten, we maakten een werkboekje rond het thema, verzonnen zelf een verhaal aan de hand van prenten, deden een wiskundige activiteit rond het thema, prenten waar op de weg die de brief aflegt in de juiste volgorde leggen, een gezelschapsspel, rijmen op themawoorden, … Zoals je ziet, een heleboel! De kleuters hebben er in ieder geval van genoten!