zaterdag 19 maart 2016

Thema: Boeken in alle hoeken


Met het thema wil ik het volgende bereiken:

  • Voorlezen en lezen is voor kinderen van groot belang
  • Samen met de kinderen een boek maken
  • Het verschil leren tussen: letter – woord – zin – verhaal
  • De kinderen leren de bibliotheek kennen, haar functie en werkwijze

Maandag kwamen we toe in onze klas en er lag een briefje op de tafel. Er stond op dat er allemaal zakken met boeken klaarstonden in de leerkrachtenkamer. Twee kleuters gingen die zakken snel gaan halen. Het waren allemaal verschillende boeken. De kleuters stelden voor om ze te sorteren. Dit was een heleboel werk. De kleuters kozen zelf welke boeken bij elkaar hoorden. Nadien maakten we samen een bib in onze klas en kregen alle boeken hun plaatsje.

Doorheen de twee weken deden we nog allerlei andere dingen.

-We maakten een bladwijzer die de kleuters zelf gevouwd hebben

- We leerden ook een versje over letters

- We bekeken een boek en bespraken alles wat we zagen

- We lazen doorheen de twee weken heel veel verhaaltjes voor. De mama van Paulien kwam zelfs een verhaaltje voorlezen!

- We leerden het verschil tussen een letter-woord-zin-verhaal

- We brachten een bezoekje aan de bib waar we uitleg kregen en er een verhaaltje werd voorgelezen

- …..

Kortom, de kleuters hebben weer een heleboel nieuwe dingen geleerd!





















vrijdag 18 maart 2016

Thema: We vliegen de ruimte in!


Het thema de ruimte in, ga ik met de klas doen omdat er veel kinderen inzitten die uitdaging nodig hebben. Verder geeft het thema de mogelijkheid om ook de fantasie van de kinderen te prikkelen. Dat zal met name de jongere kinderen in de klas aanspreken.

Door middel van dit thema wil ik de kinderen het volgende leren:

  • Er is meer dan de aarde waar wij op wonen
  • Hoe leven astronauten in een raket en een ruimteschip
  • Met een raket kun je de ruimte in, wat is daar te zien
  • Welke planeten er in het zonnestelsel allemaal zijn

Maandag kwamen we toe in de klas en zagen dat er een ruimtewezen in onze kring lag! Hij was pardoes naar beneden gestort met zijn ruimteschip. We maakten kennis met ruimtewezen Blieb die van Neptunus afkomstig was. Hij was zo verdrietig dat zijn ruimteschip kapot was. Wij stelden voor om hem te helpen op voorwaarde dat hij ons van alles ging leren over de ruimte. Blieb ging akkoord met het voorstel!

Zo leerden we alles over het zonnestelsel en zijn planeten. Zelf maakten we ook de planeten na met papier maché. Die hingen we later omhoog in onze klas. Rafael bracht ook een film over de planeten mee, zo konden we eens zien hoe de planeten er in het echt uitzien en hoe groot ze wel niet zijn. De kleuters keken met veel interesse naar het filmpje!

Wat deden we nog in die twee weken:

-       We leerden een nieuwe letter, namelijk de letter ‘R’

-       We keken in boekjes over de planeten, sterren en de ruimtevaart

-       De kleuters leerden wat de zwaartekracht is en deden hier een proefje rond

-       We leerden een ruimtespel spelen

-       We leerden een versje aan

Ik droomde in bed
van een raket
hij stond op het balkon.

Ze riepen me:”Hee!
Stap in, je mag mee!”
Het aftellen begon:
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0

We stegen op…
met heel veel gebrul

-       We maakten een raket

-       We maakten een werkblad rond raamfiguren

-       ….

Het thema was een groot succes! De kleuters waren enorm geboeid door wat er zich allemaal in de ruimte bevindt! Heel leuk om te zien! Ik heb er alvast van genoten!