Met het thema wil ik het
volgende bereiken:
- Voorlezen en lezen is voor kinderen van groot belang
- Samen met de kinderen een boek maken
- Het verschil leren tussen: letter – woord – zin – verhaal
- De kinderen leren de bibliotheek kennen, haar functie en werkwijze
Maandag kwamen we toe in onze klas en er lag een briefje
op de tafel. Er stond op dat er allemaal zakken met boeken klaarstonden in de
leerkrachtenkamer. Twee kleuters gingen die zakken snel gaan halen. Het waren
allemaal verschillende boeken. De kleuters stelden voor om ze te sorteren. Dit
was een heleboel werk. De kleuters kozen zelf welke boeken bij elkaar hoorden. Nadien
maakten we samen een bib in onze klas en kregen alle boeken hun plaatsje.
Doorheen de twee weken deden we nog allerlei andere
dingen.
-We maakten een bladwijzer die de kleuters zelf gevouwd hebben
- We leerden ook een versje over letters
- We bekeken een boek en bespraken alles wat we zagen
- We lazen doorheen de twee weken heel veel verhaaltjes
voor. De mama van Paulien kwam zelfs een verhaaltje voorlezen!
- We leerden het verschil tussen een letter-woord-zin-verhaal
- We brachten een bezoekje aan de bib waar we uitleg
kregen en er een verhaaltje werd voorgelezen
- …..
Kortom, de kleuters hebben weer een heleboel nieuwe
dingen geleerd!