donderdag 5 maart 2015

Hoor, hoor..... wat hoort mijn oor?

Na een korte maar keileuke carnavalvakantie blijven we nog wat verder hangen in de carnavalssfeer.
We werkten na de vakantie nl rond het thema 'muziek'.

In de eerste week brachten we zelf muziekinstrumenten mee. We keken naar prenten en vertelden honderd uit over het orkest, de fanfare en de muzikanten. We experimenteerden heel wat met muziek: muziekinstrumenten, lichaamsinstrumenten, snelle muziek, trage muziek, zachte muziek, harde muziek,... Kortom we produceerden heel wat decibels deze week!
 


Ook knutselden we zelf ook enkele instrumenten.
We stempelden een bord dat de juf toevouwde en er steentjes in stak, dat werd een leuke schudder.

We schilderden ook rolletjes die een gek schudmeneertje werden. De oudste kleuters probeerden zelf de haren van de schudmeneer te knippen, maar oei, opgelet!! Niet te ver knippen anders is het meneertje kaal. Dit lukte vrij goed hoor!!



We tekenden ook cirkels op de maat van de muziek.

                 
Daarna verfden we een super dikke rol. Moeilijk hoor. Onze allerkleinsten konden de dikke rol insmeren met verf en een sponsje. Superleuk om samen met de juf te doen. Dit samen werd een coole gitaar.
We zijn keifier op onze eigen instrumenten!!!

We hebben ook alle instrumenten gesorteerd op verschillende manieren: grote of kleine instrumenten, dezelfde kleuren bij elkaar, moet je spelen met de stokjes of de mond. Moeilijk hoor.

In de tweede week luisterden we naar geluiden binnen, buiten op de radio. Met een micro erbij merkten we snel dat we onze eigen stem en muziek ook konden opnemen en steeds opnieuw beluisteren. Woooow

We knutselden dan ook zelf nog een micro en werden echte zangsterren. Samen met Jules zongen we een lied m onze eigen mico's.

Dankzij de trommel van Jules oefenden we de kleurtjes nog eens. We konden de kleurtjes herkennen, de stokjes bij de juiste kleur trommel brengen en de kleurtjes benoemen. De oudste kleuters kregen van Jules een moeilijk kleurwerkje op papier. Ze moesten goed kijken naar de kleuren van de stokjes en dezelfde kleur of kleuren gebruiken om de trommel juist in te kleuren.


Nog enkele foto's kan je hier vinden.